698)The Power of Shrines.(মাজারের শক্তি।) – Written by Junayed Ashrafur Rahman ✒

 698 https://parg.co/USyI ) The Power of Shrines.(মাজারের শক্তি।) – Written by Junayed Ashrafur Rahman https://parg.co/UYAr ( http://ow.ly/efEw102XXHZ ) ✒ 


"The main source of the shrine's power lies in the devotion and tradition that resides in the human mind." 🌟 https://write.as/6cexirxyhsq13 🌟 https://1drv.ms/w/s!AmuqdL4zCtikgiMvEK4mfrm6GTpf


(691) (Story-37-1) Incident in shrine.(মাজারের ঘটনা।) – Written by Junayed Ashrafur Rahman ✒ https://mystoriesjunayedmn1.blogspot.com/2023/04/691story-37.html ) 


The shrine has now become a tradition of the society. Many rulers, including Emperor Akbar, have been involved in this tradition. If Emperor Akbar had not visited, then would the shrine of Khwaja Moinuddin Chishti have become so famous?


The power of shrines is basically hidden in people's minds. Poor people go to shrines hoping to get rich, rich people go to shrines to get more richer.


The pious go to the shrine hoping for more merit, the sinners go to the shrine hoping to be freed from sin and commit sins more easily.


And more or less all shrine visitors go to shrines to get away from the hustle and bustle of life for a while, hoping for solutions to life's problems, etc.


Again, every shrine has a shrine management committee. The committee runs through the money and vows of visitors to the shrine. Various wealthy businessmen and individuals also donate large sums of money to the shrine. Again, the management of the shrine goes through them. In this way, every shrine becomes a short and long-term shelter for people. Therefore, no society, government, or ideology can eliminate the shrine tradition. 




Although the followers of Abdul Wahab Najdi in Saudi Arabia were able to destroy the shrines of Sahaba (Rad.), they could not remove all the shrines from the world. This is how the shrines have survived for hundreds of years.


“Whose grave is in which shrine? Rather, whose name is written in which shrine?” That is the main thing. Chittagong (Now Chattogram) is said to have Bayezid Bostami's shrine, but there is no historical truth about whether Bayezid Bostami's grave is there or not. But that shrine has become a refuge for people in the name of Bayezid Bostami.


Bangladesh, India, Pakistan and all the shrines of Central Asia survive mainly because of the that power. Governments changed in the countries mentioned, but the shrine's power continued to grow.


Basically, no one can establish his shrine, nor can he crowd the shrine. Rather, after the death of someone, other people build a shrine for their needs, convenience, and peace of mind.


This applies not only to Islam, but to people of all other religions. Baba Loknath, Sri Ramakrishna Paramahansadeva, Swami Vivekananda, Sri Vijayakrishna Goswami, Saint Aurobindo, Swami Nigamananda, Mother Teresa, all.


And in the last twist, Junayed Ashrafur Rahman said, 'Great men are born at the need of time, and according to their time, they return to their position or to the hereafter or to the dimension. But later people established shrines, ashrams etc. in the name of earlier great men for their needs, conveniences, and interests. ©️All Right Reserved by Junayed Ashrafur Rahman


24°33'58.6"N 90°41'30.4"E


My home Location ✒ https://parg.co/UdXS , But I don't live here. Rented out to other people.


Nandail Municipality, Mymensingh, Bangladesh.


Junayedmn1@gmail.com


+8801611112262


⌨️📱 My writing in accordance with the subject (বিষয় অনুযায়ী আমার লেখা।) ✒ https://v.gd/SubjectsOfJunayedWritings 


⌨️ My writing according to the serial (সিরিয়াল অনুযায়ী আমার লেখা।) ✒ https://v.gd/SerialOfJunayedWritings


636) About the intellectual property of my writing.(আমার লেখার মেধাস্বত্ব সম্পর্কে।)— Written by Junayed Ashrafur Rahman ✒ https://parg.co/UdXG 


637)Win prizes.(পুরস্কার জিতুন।) - Written by Junayed Ashrafur ✒ https://parg.co/UdwF


667)Case against chat GPT. (চ্যাট জিপিটির বিরুদ্ধে মামলা।) – Written by Junayed Ashrafur Rahman ✒ https://parg.co/U3oD http://ow.ly/Zawy104u7kO




#Intellectualproperty #Literature #Law #Contract #Writing #Wisdom 


“মাজারের শক্তির মূল উৎস মূলত মানুষের মনে অবস্থিত ভক্তি ও ট্রেডিশনের মধ্যে।” 



মাজার এখন সমাজের ট্রেডিশনে পরিণত হয়েছে।এই ট্রেডিশনে জড়িয়েছেন সম্রাট আকবারসহ অনেক শাসক।সম্রাট আকবার যদি জিয়ারত না করতেন, তাহলে কি খাজা মইনুদ্দিন চিশতির মাজার এতো বিখ্যাত হতে পারত?মাজারের শক্তি মূলত লুকিয়ে আছে মানুষের মনের মধ্যেই।গরিব মানুষ মাজারে যাচ্ছে ধনী হওয়ার আশায়, ধনীরা মাজারে যচ্ছে আরো ধনী হওয়ার আশায়, পূণ্যবানরা মাজারে যাচ্ছে আরো পূণ্যের আশায়, পাপীরা মাজারে যাচ্ছে পাপ থেকে মুক্ত হয়ে আরো সহজে পাপ করার আশায়।


আর কমবেশি সকল মাজার দর্শনার্থী জীবনের ব্যাস্থতা থেকে কিছুটা সময় সরে থাকার জন্য, জীবনের সমস্যার সমাধানের আশায় প্রভৃতির জন্য মাজারে যায়।


আবার প্রতিটা মাজারের আছে মাজার পরিচালনা কমিটি।মাজারে আগত দর্শনার্থীদের টাকা ও মান্নতের মাধ্যমে চলে সেই কমিটি। বিভিন্ন ধনাঢ্য ব্যবসায়ী ও ব্যক্তিরাও মোটা অংকের অনুদান মাজারে প্রদান করেন।আবার সেগুলোর মাধ্যমে চলে মাজার পরিচালনা।এভাবেই চক্রাকারে দিনে দিনে প্রতিটা মাজার হয়ে উঠে মানুষের স্বল্প ও দীর্ঘ সময়ের আশ্রয়স্থল।তাই চাইলেই কোন সমাজ, সরকার অথবা মতবাদ পারে না মাজার ব্যবস্থাকে উচ্ছেদ করতে।সৌদি আরবে আব্দুল ওয়াহাব নজদির অনুসারীরা সাহাবাদের(রাদি.) মাজার ভাঙতে পারলেও, পারেনি দুনিয়া থেকে সকল মাজার উচ্ছেদ করতে।এভাবেই মাজার টিকে আছে শত শত বছর ধরে।


“কোন মাজারে কার কবর আছে?” সেটার চেয়ে বরং, “কোন মাজারে কার নাম লেখা আছে?” সেটাই হয় প্রধান বিষয়। চট্টগ্রামে নাকি বায়েজিদ বোস্তামির মাজার থাকার কথা বলা হয়, অথচ তাতে বায়েজিদ বোস্তামির কবর আছে কি না?এর কোন ঐতিহাসিক সত্যতা নাই।অথচ বায়েজিদ বোস্তামির নামে ওই মাজারই হয়ে উঠেছে মানুষের আশ্রয়স্থলে।


বাংলাদেশ, ভারত, পাকিস্তান ও মধ্য এশিয়ার সকল মাজার টিকে আছে মূলত উল্লিখিত শক্তির মাধ্যমেই। উল্লিখিত দেশগুলোতে গভমেন্ট বদল হয়, কিন্তু মাজারের শক্তি ঠিকই বৃদ্ধি পেতে থাকে।


মূলত কেউই নিজের মাজার নিজে প্রতিষ্ঠাও করতে পারেনা, মাজার জমজমাটও করতে পারে না।বরং কারোর মৃত্যুর পরে অন্যান্য লোকেরা নিজেদের প্রয়োজন, সুবিধা আর মনের শান্তির জন্য সংশ্লিষ্ট ব্যক্তির আমে মাজার নির্মান করে।


এটা শুধু ইসলাম ধর্মেই না, বরং অন্যান্য সকল ধর্মের লোকদের ক্ষেত্রেও প্রযোজ্য।বাবা লোকনাথ, শ্রীরামকৃষ্ণ পরমহংসদেব, স্বামী বিবেকানন্দ, শ্রী বিজয়কৃষ্ণ গোস্বামী, সাধু অরবিন্দ, স্বামী নিগমানন্দ, মাদার তেরেসাসহ সকলের ক্ষেত্রেই প্রযোজ্য।

মহাপুরুষগণ সময়ের প্রয়োজনে জন্মগ্রহণ করেন, আবার তিনিদের সময় অনুসারে আবার নিজেদের অবস্থানে অথবা পরলোকে অথবা ডাইমেনশানে ফিরে যান। কিন্তু পরবর্তী লোকজন নিজের প্রয়োজন, সুবিধা আর স্বার্থের জন্য পূর্ববর্তী মহাপুরুষদের নামে মাজার, আশ্রম প্রভৃতি প্রতিষ্ঠা করেন। ©️All Right Reserved by Junayed Ashrafur Rahman


24°33'58.6"N 90°41'30.4"E


My home Location ✒ https://parg.co/UdXS , But I don't live here. Rented out to other people.


Nandail Municipality, Mymensingh, Bangladesh.


Junayedmn1@gmail.com


+8801611112262


⌨️📱 My writing in accordance with the subject (বিষয় অনুযায়ী আমার লেখা।) ✒ https://v.gd/SubjectsOfJunayedWritings 


⌨️ My writing according to the serial (সিরিয়াল অনুযায়ী আমার লেখা।) ✒ https://v.gd/SerialOfJunayedWritings


636) About the intellectual property of my writing.(আমার লেখার মেধাস্বত্ব সম্পর্কে।)— Written by Junayed Ashrafur Rahman ✒ https://parg.co/UdXG 


637)Win prizes.(পুরস্কার জিতুন।) - Written by Junayed Ashrafur ✒ https://parg.co/UdwF


667)Case against chat GPT. (চ্যাট জিপিটির বিরুদ্ধে মামলা।) – Written by Junayed Ashrafur Rahman ✒ https://parg.co/U3oD http://ow.ly/Zawy104u7kO




#Intellectualproperty #Literature #Law #Contract #Writing #Wisdom

Comments

Popular posts from this blog

460) Theology and The Faith. (ধর্মতত্ত্ব ও ধর্মবিশ্বাস।) - Written by Junayed Ashrafur Rahman ✒

462) Different religions in theology. (ধর্মতত্ত্বে বিভিন্ন ধর্ম।)- Written by Junayed Ashrafur Rahman ✒

463) Generosity in theology. (ধর্মতত্ত্বে উদারতা।) - Written by Junayed Ashrafur Rahman ✒